onsdag 2 oktober 2013

På konferens

All rörelse i mitt liv på senare tid har även inkluderat en del resor i jobbet. För en tid sedan var jag i den stora staden i söder på konferens. Även om jag något så när försöker vara med min tid utifrån mitt nordliga perspektiv på tillvaron och världen är det alltid roligt att hämta intryck från annat håll. Vår huvudstad brukar ju vara lite av trendsättare.

Att vara på konferens i Stockholm är helt klart något annat än hemmavid. Hemma Luleå sitter man ofta tryggt i en stor konferenssal en stor del av dagen och om föreläsarna är intressanta kanske man till och med håller sig vaken (något som tycks bli allt svårare med åldern). På konferens i Stockholm  är det är det ofta långa pauser då man förväntas besöka alla utställarna som försöker sälja sina koncept, i  det här fallet sina behandlingshem. Hemma i Luleå får man än väl tilltagen tallrikslunch eller en dignande buffé som närmast garanterar en tupplur när föreläsaren tar vid. På konferens i Stockholm ska det naturligtvis vimlas även under lunchen. Med en plasttallrik i ena handen och ett plastglas i andra förväntas man stående äta och samtidigt vara social. Även nu är risken för sömn stor när föreläsningarna drar igång igen, inte för att man är mätt, utan av ren utmattning att inte få äta sin sin måltid bekvämt och i lugn och ro.

Andra nya influenser är att man istället för att föra anteckningar fotar av power-pointpresentationerna med mobilen. Det kanske kan ses som god utveckling, då det sparar några träd som annars skulle bli pappersmassa. En annan trend är att ordet "hen" verkar börjar få genomslag. Två av föreläsarna använde hen vid presentationerna. Om det senare kan  kan ses som utveckling är jag mer kluven inför.  Med risk att uppfattas som motvals så gillar jag faktiskt han respektive hon bättre och tycker inte att det är ett dugg stigmatiserande oavsett vilket.

Det här var en konferens som handlade om vård och behandling av beroendetillstånd. En reflektion jag gjorde under dagen var att ingen av föreläsarna pratade om den goda relationens betydelse. I min värld brukar goda relationer vara till gagn såväl privat som i professionellt arbete. Däremot var det gott om godis hos utställarna, vilket var en paradox i sig på en konferens om beroendeproblematik.

Slutligen en likhet i konferensvärlden mellan Luleå och Stockholm - den teknik som ofta tycks strula såväl vad gäller mikrofoner som datorer.....

Läs även andra bloggares åsikter om , ,


Inga kommentarer: