fredag 25 september 2015

Skammens Finland





















Jag vaknar till morgonekot, förskräckt...en grupp flyktingar i en buss blir attackerad av stenkastande människor i finska Lahtis. De så kallade demonstranterna möter dessutom upp med fyrverkerier och några uppträder i Klu-klux-klan-dräkter. Allt för att skrämma livet ur dessa flyktingar och påminna dem om det krig de flytt ifrån. Orden som far i mitt huvud är ondska, hat, dumhet och total historielöshet.

Känner mig upprörd. Gör min återkommande vandring i mina marker, men tankarna etsar sig fast. Dagen är kulen. Molnen ligger lågt över bergen...som en påminnelse.

Hur kan människor uppträda så totalt ociviliserat i ett civiliserat samhälle. Lever vi inte i en upplyst tid då vi borde veta bättre?

Jag kan inte låta bli att tänka på det mörka 1930-talet och nazismens framväxt. Motorn i denna framväxt var kanske framförallt det folkliga drev som kanske kan förklaras av okunskap. Att en okunnig befolkning utan demokratiska traditioner lättare kan duperas är inget konstigt. Vi ser nog många exempel på det i vår värld. Men att detta kan ske i vårt närmaste grannland är svårare att ta in.

Urspårningen började redan förra helgen då det ordnades demonstrationer vid gränsen i mot Haparanda. Det bildades kedjor av människor som ville visa att flyktingarna inte var välkomna.

Att det sker i Finland blir än mer märkligt om vi ser till landets historia. Det var 1000-tals och åter 1000-tals finländare som flydde till Sverige i slutet av kriget. Men det har väl dessa historielösa demonstranter glömt...

Människan är ett farligt rovdjur....är hon dessutom okunnig och inte förankrad i en historia blir hon ännu farligare.

Idag är det en mörk dag för Finland och för de goda krafterna. Låt se om politiken blåser under eller markerar. Jag hyser mina tvivel...

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Bra! Jag länkar till din blogg från min.

Ger sa...

Jag länkar också.

Johan sa...

Bra mina Herrar...allt i upplysningens tjänst!