lördag 10 oktober 2015

Orden för dagen





















Att beskriva tillståndet i vår värld är inte enkelt. Det är lätt att det blir många superlativ, inte sällan med en negativ valör. Jag har just läst klart Adam Zagejewskis "Tandoras skönhet". Boken har några år på nacken och beskriver det både öppna och slutna Europa utifrån författarens perspektiv. Zagajewski är ibland svårtolkad och jag hänger inte alltid med i resonemangen. Andra gånger är han klockren...det många orden skalas av helt och hållet. Följande små strofer äger såväl tidlösheten, men säger också mycket om vår tid:

"Hålla ett öga på världen - läsa litegrann, lyssna lite på musik"

"Söka honom i ensamheten, i höstens beska löv"

"Gud - dold. Nöd -synlig"

Vi lever på måna plan i en brytningstid. Den som inte känner en oro måtte vara naiv. På många sätt så känns det som om klokskapen har tagit semester. Vi kan vara säkra på att med varje brytningstid följer ett nytt tillstånd.

Jag är en privilegierad människa. Jag har friheten att gå, vistas och tänka fria tankar. När jag gör mina vandringar naturen kan tankarna dansa fritt. Ibland är jag uppfylld av något, andra gånger tömmer jag mig på tråkigt tankegods.

När jag blickar ut över tjärnen ser jag också att den är i brytningstid. Den vacklar mellan det öppna och det tillfrusna tillståndet. Till skillnad från människans eskapader är tjärnens tillstånd given. Den gör samma resa varje år.

Vilken resa människan gör framöver är däremot höjt i dunkel. Men en sak är nog säker...vi kommer alla att påverkas.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Dina tankar är verkligen befogade i dessa tider och dagar.

Själv har jag funderat ungefär i samma tankebanor en gång

Johan sa...

Ska ta del av dina tankar när jag kommer till staden och kan ladda upp din sida. Grova ligger fortfarande i internetskugga.