måndag 4 januari 2016

En arg morgon...



 Det hände på den gamla goda tiden, som inte längre var så god...d v s det år vi just har lämnat bakom oss. Det var en av dessa mörka och blöta decembermornar jag slog upp tidningen. Att läsa Dagens nyheter under hösten var sällan någon uppmuntrande läsning. Just denna decembermorgon var läsningen osedvanligt dyster då jag kunde läsa att Sveriges bruna populistiska parti hade 20% av väljarna bakom sig. Av sådana som jag, d v s vi som definierar oss som män var SD numera det största partiet.

Jag är normalt en vänligt sinnad person...men just denna morgon var jag allt annat en vänlig efter den bedrövliga läsningen. Jag var förbannad och tänkte just då hur många dumbommar av mitt kön finns det egentligen. Skamligt är just vad det är, tänkte jag över min filtallrik. Dessa män måste ju finnas lite överallt, även om jag inte känner någon, tack och lov.

Nu om någonsin stod det fullkomligt klart att att SD inte längre bara var att parti för begåvningsreserven och de marginaliserade männen som inte längre känner sig hemma i det utraderade folkhemmet. Nej, det populistiska enfrågepartiet har etablerat sig i alla samhällsskikt...och har gjort det förbluffande framgångsrikt.

För mig blir det lika förbluffande märkligt att så många människor och då framförallt män kan gå på och sympatisera med ett parti med en sådan enkel populistiskt agenda. Eller finns där horder av välbegåvade, ja, då i synnerhet män som tror att detta parti med fascistiska rötter skulle kunna regera Sverige? Ja, dessa människor tycks tydligen finnas lite överallt.

Även nu om många av dessa människor...och då i synnerhet män inte tror på SD som ett regeringsparti...utan bara vill uttrycka sitt missnöje i det välmående Sverige...ja, då är det nästan lika dumt. Det ser vi ser ute i Europa där de bruna får er vitt spelrum...läs Ungern och Polen, är att demokratin snabbt kan sättas ur spel. Att Sverigedemokraterna och i synnerhet deras ungdomsförbund består av många antidemokratiska element...borde varje normalbegåvad person ha klart för sig.

Det är mycket vi behöver värna i vår tid. Demokrati och öppenhet är centralt för att ett samhälle ska utvecklas och blomstra.

Detta var en arg morgon. På väg till jobbet denna morgon tänkte jag på alla Sverigedemokrater som måste ha kantat min väg. Jag såg Suvarna med männen, tomgångskörande väntande invid trottoarerna. Där fanns säkert några SD:are, tänkte jag. De som bidrar att förstöra vår värld mer än på ett sätt. Klimatskeptiker är de säkert också.

Tack och lov ficka jag denna och alla mornar komma till min arbetsplats och möta trevliga kvinnliga kollegor. Vi kunde prata om eländet tillsammans och surgubben som var jag kunde tina upp...





Inga kommentarer: