söndag 31 januari 2016

Johans guide till Luleås restauranger 1 - Cooks Krog



 Det är en blåsig och råfuktig fredag när vi kliver in på Cooks Krog. Cooks Krog - detta ankare bland Luleås restauranger som har funnits här så länge jag kan minnas. Jag har inte varit här på 26 år. Alltså hög tid för ett återbesök. Det borde ju inte vara för inte att restaurangen håller sig kvar bland en allt hårdnande konkurrens om matgästerna.

Vi blir välkomnade av en avstressad personal. Det känns direkt att här arbetar personal som har jobbat länge och som kan sin sak. De svarar kunnigt på mina frågor om mat och dryck, men visar annars en stor diskretion.

Som aptitretare bjuds vi på en fin liten bit av röks anka med tillbehör. Därtill bjuds vi på ett välsmakande bröd som verkar vara hembakt. Inledningen lovar med andra ord gott så att våra förväntningar på fortsättningen ökar.
.
Till förrätt tar vi en lättrökt Älgcarpaccio tillsammans med en emulsion  av Karl-Johansvamp, parmesamchips och syltade betor. Förrätten är habil, men lyfter inte riktigt. Chipsen är goda, men tar nästan över hela smakutrymmet. Svampen känner jag inte mycket av. För ett pris av 175 kr väntar jag mig något mer.

Desto gladare blir vi då istället av huvudrätten. Vi äter Flankstek tillsammans med baconströssel, lingonkokta sellerikulor, selleripuré och grillade endiver. Allt tillsammans med en cognacsås.
Huvudrätten är mycket välsmakande. Här matchar de olika ingredienserna verkligen bra utan att någon tar över. För det relativt moderata priset av 209 kronor får du mycket mat för pengarna.

Till maten dricker vi det rekommenderade rödvinet Raymond Collection Zinfandel. Ett lättare vin med bäriga toner som gifter sig väl med såväl för som huvudrätt. Ett utmärkt val av personalen.

Jag har varit på många restauranger där maten antingen har varit för osalt eller för salt. Det sista är naturligtvis en katastrof för matupplevelsen. Cooks Krog verkar kunna det där med kryddor och salt. Sältan till samtliga rätter är väl avvägd.

Som avrundning efter måltiden nöjer vi oss med en dubbel espresso. Stark, fyllig och generöst tilltagen.

Miljön på Cooks Krog tycks vara helt opåverkad av tidens trender. Det är nog snarare så att att man är helt obrydd av att vara i tiden när det inredningsdesign. Man litar till att kokkonsten ska vara skälet nog att förära restaurangen ett besök. Vi trivs i miljön. Den erbjuder både lugn och avskildhet.

Sammantaget blir omdömet väl godkänt för Cooks Krog. Jag ger Cooks Krog betyget 4, trots att förrätten lovar mer än den ger .



3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Oj. Det var en nisch där jag inte hade väntat mig herr Lodin.

Det är länge sedan jag själv var på den krogen, kanske två år. Det har ju blivit krogtätare i Luleå på senare tid. Men jag var inte missnöjd den gången. Det har jag svårt att tänka mig.

Ibland när jag passerar krogen på kvällstid är den alltid välbesatt.

Bert Bodin sa...

Oj. Det var en nisch där jag inte hade väntat mig herr Lodin.

Det är länge sedan jag själv var på den krogen, kanske två år. Det har ju blivit krogtätare i Luleå på senare tid. Men jag var inte missnöjd den gången. Det har jag svårt att tänka mig.

Ibland när jag passerar krogen på kvällstid är den alltid välbesatt.

Johan sa...

Kanske det här är krogen för den kvalitetsmedvetne...återstår att se när jag nått målet vid årsskiftet.