torsdag 28 januari 2016

På gång - Johans guide till Luleås restauranger



 På senare år har utbudet av restauranger i Luleå ökat i en snabb takt. Inte sällan i det övre prissegmentet. Onekligen verkar det finns plats för alla, både nya och gamla på restaurangscenen. Jag kan förundras över alla dessa uteätande lulebor, då restaurangerna är välbesökta även en oansenlig tisdagskväll. Den enda rimliga slutsatsen som kan dras är att många lulebor har välfyllda börsar som man gärna spenderar på restaurang.

Som vän av den goda smaken med den kritiska blicken, tyckte mina vänner att jag skulle ge mig i kast med att recensera den där delen av Luleås restaurangutbud som ska ge det där lilla extra. En lite kostsam, men annars lockande uppgift. Med tanke på det förstnämnda, d v s den kostsamma aspekten kommer det bli ett besök på restaurang per månad. Lämpligen i samband med löningen, då även min börs känns lite fullare än annars. Besökarna på bloggen kommer därefter få ta del av mina skarpsinniga upplevelser. Tanken är att ni om året ungefär har tillgång till Johans restaurangguide för finare ätande i staden.

Mina iakttagelser kommer att fokusera på följande:

1. Mat och dryck. Av naturliga skäl naturligtvis den viktigaste aspekten.
2. Serveringspersonalens kompetens och bemötande. Hur matchar man exempelvis mat och vin?
3. Den fysiska miljön. Futurism eller mysfaktor. Hur påverkar det trivseln?

Traditionella sifferbetyg (1-5) kommer att ges efter en sammanfattande bedömning.
1= underkänt
2= godkänt
3= bra
4= mycket bra
5= rekommendation till stjärnkocken för ett besök

Det blir med andra ord många olika smakupplevelser framöver. Spännande att se om de nya restaurangerna verkligen lever upp till sitt rykte och inte bara litar till sin höga svansföring. Varning till restaurangerna är härmed utfärdad. En kritisk gom och skarp blick kommer under året förära er med ett besök.

Inga kommentarer: