söndag 7 augusti 2016

Till det goda semesterarkivet - 1



 Så var då den längre ledigheten slut för denna gång. Det har på många sätt varit en underbar tid med nära och kära, men också fyllt av massor egen kvalitetstid.

Reflekterar då och då över den gynnande människa jag faktiskt är...att få leva i en fri del av världen helt utan rädsla och få ha tillgång till så fina platser. Egentligen är det en lycka som inte i ord kan beskrivas...men frihet och ett stort liv är två aspekter av det.

Sommaren här i norr började minst sagt trevande. Kommer väl ihåg den värsta junistormen i mannaminne. Plusgraderna var få, regnet på värsta humör och de kvarvarande träden på hyggena föll som tändstickor.












Så kom då den fina bonusen i juli. De soliga och varma dagarna staplades på varandra. Som vanligt tillbringade jag en hel del tid i min stuga Grova invid Välmba i utloppet av Uddjaure. Stugliv för mig brukar innebära vandringar, sol, bad, bastu, grill i alla dess former, läsning, umgänge och däremellan lite pyssel med pensel och ved.

Möjligheterna till vandring och toppbestigningar är outsinliga. Utöver de vanliga turerna gjordes vandringar till nya  för mig okända platser. Tillsammans med det fina vädret blev naturupplevelserna starka.

Så varför resa långt, långt bort när vildmarken och skönheten finns så nära? Tacksamheten att få ha tillgång till allt detta är stor....




Inga kommentarer: