söndag 11 september 2016

11 september 2016 - utdrag ur dagboken



 Idag är det 15 år sedan västvärlden slutligen förlorade sin "oskuld"... i den mån den hade någon. Två terrorister styrde två flygplan i två då välbekanta skyskrapor. Därefter blev aldrig världen sig lik.

Som säkert många andra minns jag denna dag tydligt. Jag var på en tjänsteresa och blev sittande på Midlanda flygplats då flyget hem var försenat. Jag satt i vänthallen och matades av samma filmsekvens om och om igen...flygkrascherna i tvillingtornen. Det hela kändes overkligt...

Idag är det en annan 11 september. Terrorhotet har med åren blivit större och mer påtagligt för oss. Världen är i en allt oroligare plats. Konflikthärdarna kryper närmare våra ombonade liv. Klimathotet börjar upplevas som en påtaglig realitet för allt fler av oss. Våra samhällens demokratiska kontrakt är inte längre någon självklarhet när brunskjortor och nationalister vinner terräng...och till råga på allt är det inte osannolikt att en galen och för hela världen livfarlig person kan bli president i ett land i väster...

Dagen och grå och lite fuktig. Många skulle nog säga höst även om meteorologen hävdar att det är sommar med en temperatur på 12-13 grader dygnet runt.

Jag gillar dagens grå...den utgör ett vilande balsam för eftertänksamhet och min blick. Jag går nästan ensam på stadens strandpromenad. Trots allt att oroa sig för känns det fint. Hösten är min tid och det finns alltid ett ljus i tunneln...

Inga kommentarer: