fredag 30 september 2016

Bästa årstiden säger adjö...



 Helgen som var tog jag farväl av den bästa årstiden - den tidiga hösten. Jag gjorde det på den för mig bästa platsen - i min stuga Grova och dess omgivningar.

Dagarna blir allt kortare och höstens färgfyrverkeri har nått sitt klimax  i de fjällnära markerna. Vi är nu på väg mot den grå tiden...dyster enligt många, men underskattad enligt mig. I naturens mer avklädda skepnad ser det annorlunda ut och en annan värld får träda fram.

Efter en stilla stund med kaffet på en sten på en av favoritplatserna vandrar jag åter mot stugan. Då händer det något oväntade. Nästan i samma sekund som solen bryter fram startar en symfoni av röster - stannfåglarnas röster. Under sommaren försvinner de lätt bland andra fåglar och håller sig  diskret undan. Men...nu har deras tid och plats i terrängen kommit. Under en kort tid hör jag och ser större hackspett, lavskrikor, större korsnäbb allt tillsammans med himlavalvet fyllt av markernas mesar.

Det är stannfåglarnas skördetid sedan alla andra fåglar har stuckit. Naturens skafferi har fortfarande fortfarande mycket att bjuda. Men det gäller att passa på att sjunga och äta. Kyla, mörker och snö är ju dessa markers långa normaltillstånd. Vi vet inte när, bara att det vita kommer till slut. Markernas eget parkettgolv...


3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Alla årstider har sin tjusning.

Fina bilder. Korsnäbbarna saknar jag på Rånlandet. Vi hade dem hos oss tills för fyra-fem år sedan. Men sedan har de inte synts till.

Johan sa...

Andra gången jag ser dem i år Kul!

Johan sa...

Andra gången jag ser dem i år Kul!