söndag 18 september 2016

Bästa årstiden!



 Den bästa årstiden är nu! Jag älskar den tidiga hösten med alla färger, höga luft och milda sol. Det är något speciellt med årstidens ljus vi inte finner annars som bäddar in landskap och miljöer på ett speciellt sätt. Det är kyligare, men visuellt varmare helt enkelt.

Vår och sommar brukar ju vara de hyllade årstiderna. Oftast är de överskattade. Här finns förväntningarna och kraven. Speciellt sommaren har mycket att leva upp till och då brukar inte regn ingå i planerna.

Så kommer då hösten, ledigheterna är oftast slut...men inte högtryck och sol. Den september som är just nu är fin...ja, nästan lika fin som förra året. Jag börjar liksom få en känsla att det här är den finaste perioden på året...även väderleksmässigt.

Nu har jag förstått att jag inte längre är ensam om att hylla den årstid som är. Fler och fler har fått upp ögonen för septembers skönhet. Men kära läsare....vad säger du om november? Jag tycker att den kan vara fin i sin lågmäldhet med olika nyanser av grått. Här antar att hyllningskören är kortare...


Inga kommentarer: