måndag 5 september 2016

Cykel och yoga



 Som den reflektör och betraktare som jag är upphör jag aldrig att förundras över saker jag ser, på gott och på ont.

På min väg till jobbet passerar jag dagligen den relativt nyöppnade butiken OUROBOROS. Det går inte att passera butiken att reagera på de cyklar som står parkerade utanför butiken. Cyklar eller vad det nu är. Det är mer däck än cyklar, men jag förstår att det är det senaste för block och rotrika marker. I vår tid upplever ju allt fler naturen på cykel och då är det spänning och fart som gäller.

Det jag förundrades av desto mer var vad butiken tycks erbjuda vid sidan av de monsterösa cyklarna - yoga. Av den gamla sort som jag är får jag inte riktigt ihop det där. Actioncykling och den kontemplativa aktiviteten yoga. Det blir som om en pizzeria också skulle saluföra hälsokost.

Yogan - sprungen ur indisk visdom verkar på senare tid ha blivit en del av den övriga masskonsumtionen. De platser som erbjuder yoga i lilla Luleå blir allt fler. Det är väl inte för inte den undrande undrar vad det är för yoga vi får. Har svårt att tro att mästarna i denna aktivitet är lika många än de studios som finns.

Kan inte hjälpas att jag blir lite misstänksam mot OUROBOROS som yogastudio. Action och fokuserad stillhet går inte riktigt ihop för mig. Kanske någon har varit där som kan övertyga mig om motsatsen, eller är det så att mitt fönster mot världen är för litet?


Inga kommentarer: