tisdag 18 oktober 2016

I barndomens landskap - Boulongersskogen



 Under förra helgens besök i min uppväxtstad Gävle gjordes naturligtvis en vandring i den stadsnära Boulongerskogen. Boulongerskogen anlades under 1800-talet som ett rekreationsområde för den tidens borgarklass.

För mig blev området platsen för familjens olika utflykter under min uppväxt. På sommaren fikades det i någon hammock i en av de flera caféer som då fanns i parken. Här gjorde jag mina första försök på skidor och ofta blev det pulkåkning i backarna. Gräsänder fanns det i mängd, då som nu. Den obligatoriska matningen med det gamla torra brödet var naturligtvis också ett måste.




 När jag blev något äldre och min far hade förolyckats blev söndagsvandringarna till Boulongerskogen och hans gravplats på den intilliggande kyrkogården en ofta återkommande aktivitet.

Det på helgerna mindre barnvänliga området längst bort i den stadsnära parken var dåtidens festplats för oss unga. Här intogs nog ganska många öl under en period...och det vore fel att säga att kvällarna gick i nykterhetens tecken. Allt avlöpte trots allt väl och jag minns ingen som kom till skada. Det mest dramatiska var nog när någon tog ett ofrivilligt dopp i den på den den tiden ganska förorenade Gavleån.



 Mycket är sig likt i Boulongerskogen efter alla år som gått. Men det känns lite ödsligare än förr. Borta är minigolfen, hammockarna och tre av caféerna. Naturen fortsätter dock att spänna bågen. Alla högt strävande träd vittnar om detta och gräsänderna har inte givit upp hoppet om en torr bit bröd...

Inga kommentarer: