söndag 13 november 2016

13 november 2016, utdrag ur dagboken - Trump och den stora baksmällan



 Det har blåst kalla nordliga vindar över Norra stadsfjärden en tid. Tillfälligt har vindarna lagt sig...en kortare frist innan de djupa lågtrycken från väster drar in.

Ett riktigt mentalt stormlågtryck har också landet i väster levererat under veckan. Jag skulle snarare säga en baksmälla för vår allt mer sårbara värld av sällan skådat slag. Den existentiella ångest jag kände när jag tittade i mobilen tidigt i onsdags var av den värsta någonsin. Hela min kropp fylldes av ett obehag som jag aldrig tidigare har känt. Mardrömmen var plötsligt en iskall realitet.

Jag har länge funderat över hur det kan bli om Le Pens nationalistiska parti får ta över i Frankrike. Detta inte osannolika skeende är närmast en lätt västanfläkt gentemot var populisten och clownen Trump kan ställa till med som ledare och överbefälhavare för sin supermakt.

Vi kan tycka vad vi vill om USA, men alla demokratiska stater påverkas starkt av allt som kan tänkas ske med en i högsta grad nyckfull president, totalt utan politisk erfarenhet.. Det är ingen överdrift att påstå att den frihetliga världen och dess institutioner, en ryggrad bestående av demokrati och rättssäkerhet är i gungning.

Civilkurage och hederlighet är dygder som lever farligt i en Trumpifierad värld. Vad detta val har visat är att lögnen och smutskastningen kan ges legitimitet. Detta tillsammans med den totala resistensen inför fakta och beprövad vetenskaplig erfarenhet.

De mörka populistiska krafterna får ännu starkare medvind. Jag ryser inför allt som kan komma att ske. Vi lever i en farlig tid. Vi som tror på frihet, demokrati och öppenhet måste vässa våra pennor och argument. Aldrig har det varit viktigare än nu...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Håller med dig Johan!

Bert Bodin sa...

Jag är allvarligt oroad inför vad detta leder till. Inte bara i Frankrike, Ungern, Polen och USA, utan även inför den luft under vingarna som SD känner.

Johan sa...

En god tröst i bedrövelsen är att vi är många som oroas..ju fler, desto starkare röster för demokratin, det fria ordet och vår planet...