onsdag 2 november 2016

Du är välbevakad!



 För en tid sedan gjorde jag min regelbundna joggingtur längs efter strandpromenaden mellan Norra och Södra hamn i Luleå. Det var en lugn och klar kväll med lite norrsken i norr. Efter ett tag hörde jag ett återkommande buller. Ett litet propellerplan tänkte jag först innan jag insåg att det var en drönare av det något större slaget. Den sågs och hördes under större delen av min runda. Ett tag upplevde jag att det var mina steg och rörelser som i någon mening dokumenterades av den förarlösa farkosten.

George Orwell skrev en gång om ett förmodat framtida övervakningssamhälle i romanen "1984"....och visst har vi fått ett övervakningssamhälle, men inte av den sort som Orwell förutspådde.
Storebror är inte staten som kollar dig...utan det har blivit ett osynlig kapitalism som övervakar och kartlägger dig. Den digitala tekniken möjliggör det och det sker i allt större utsträckning...enkelt uttryck - Google vet vad du är och vad du gör så länge du är uppkopplad på något sätt.

Och uppkopplad är vi ju i stort jämt...åtminstone via vår mobiler som vi i genomsnitt tittar i över 200 gånger om dagen.

Kraven på oss att vara vaksamma och tänka riktigt kritiskt blir allt större. Vi kan vara fullständigt säkra på att denna övervakning har för avsikt att påverka oss och gör det hela tiden.

Jag lever fortfarande i tron (kanske det redan är en villfarelse) att det ännu går att vara helt bortkopplad och icke övervakad. Stänger jag av allt digitalt i min stuga och/eller sitter i min gamla Corolla som är nära nog är befriad från modern teknik - då men bara då räknar jag med att få vara ifred...

Inga kommentarer: