onsdag 23 november 2016

Tomgångskörning



 Nu har vi kommit till den tiden på året då väldigt många människor agerar mera kontraproduktivt än någonsin när det gäller hälsa, miljö och klimat. Jag syftar på tomgångskörningen. Så fort temperaturen närmar sig nollstrecket verkar bilen bli det andra hemmet som ska hållas varm till varje pris för den heliga leken med med mobilen. De tomgångskörande bilarna ser du lite överallt. Troligen har bilisterna lämnat allt klimat och miljömedvetande på soptippen och tycks vara fullkomligt ovetande om att deras utsläpp skapar mer utsläpp än en bil som rullar.

Roade mig med vilka regler som gäller för min hemstad Luleå. Jag hittar inga regler överhuvudtaget förutom några allmänt till inte förpliktigande meningar om att vi bör köra klimatsmart. Lite paradoxalt kan tyckas...Luleå kommun som har en nollvision för fossila utsläpp. Annat är det i det i Arjeplogs kommun med mindre än 3000 innevånare på en yta som täcker en bra bit av Sverige...här är det 1 minut tomgångskörning som gäller.

Ibland kan det bli lite absurdare än vanligt. När jag styrketränar på Actic i Luleås badhus kan jag se dessa tomgångskörande bilar utanför entrén. Bilar som står där med motorerna påslagna ibland upp till en timme. Vid ett av dessa tillfällen stannande jag till vid en av bilarna efter träningen. Jag försökte väcka lite uppmärksamhet. Någon uppmärksamhet från den manliga bilisten fick jag inte. Han var ju upptagen med något helt annat...i det här fallet med att titta på porrfilm med sin surfplatta.

Jag drog mig stillsamt tillbaka med en känsla av nya mänskliga bottennapp. Kanske hade den manliga bilisten blivit avvisad av frun där hemma och nu väntade han på dottern  i träningshallen. Oavsett vilket...människan nära nollpunkten en blöt och nollgradig kväll med en tomgångskörande bil på köpet...

Inga kommentarer: