söndag 8 januari 2017

Johans guide till Luleå restauranger 8 - Kitchen & Table



 Kitchen & Table öppnade sina portar då Clarion byggde sitt höghushotell för några år sedan. Restaurangen befinner sig högst upp i hotellet och har under den ljusa årstiden en magnifik utsikt över Luleå. Restaurangen är populär bland Luleåborna. Kvällen vi besöker restaurangen är det dock lugnt och stillsamt.

Till förrätt tar jag kvällens fisk. Den består för dagen av några Dumplings med en vinäger och soyabaserad sås till. Till förrätten dricker jag det rekommenderade C.H Berres Impulse 2012. En Riesling från vindistriktet Mosel. Förrätten är klart godkänd även om jag tycker att det är för lite fisk i rätten för att ge ett riktigt högt betyg. Såsen förhöjer rätten liksom den halvtorra Rieslingen.

Till huvudrätt väljer vi båda Lamb Shank bestående av lammlägg, rödbetor, getostsmetana, savoykål, rötter och bröd. Som vin tar vi det rekommenderade Markowitsch Classic Pinot Noir 2014. Det är en rejält tilltagen portion där mängden överglänser finessen. Den stora köttbiten på benet smakar bra. Getostkrämen är också utan anmärkning. Däremot är grönsakerna ganska anonyma och jag ställer mig mycket frågande till det vita brödet på en pinne som ingår till rätten. Det rekommenderade vinet är en klart godkänd rekommendation.

Rejält mätta avslutar vi med en slät espresso. Espresson överraskar positivt.

Sammantaget är vi ganska nöjda med kvällens restaurangbesök. Kitchen & Table är en varm och välkomnande miljö och personalen ger både ett vänligt och professionellt bemötande. Vill du bli riktigt mätt kan jag rekommendera Kitchen & Table. Men - mängden går lite ut över handlag och finess. De riktigt höga gastronomiska når inte inte Kitchen and Table. Mitt samlade omdöme blir betyget 3.



Inga kommentarer: