söndag 5 februari 2017

5 februari 2017, utdrag ur dagboken - se ljuset i en mörk tid



 Det har vänt. Jo, det har vänt på allvar. Ljuset är på väg tillbaka så här en bit in i februari. Vinterns snövita blir tillgängligt för fler. Där ute på isen vandrar människorna på isbanan. Jag ska om en stund ansluta i min lätt joggande stil.

I en tid där det kan kännas att mörkerkrafterna är på ohejdad frammarsch i form av populister och nationalister känns det skönt att vår jord ändå har sin egen inneboende agenda. Efter mörker kommer ljuset. Ett ljus som allteftersom tränger tränger in i alla skrymslen och vår och jagar bort allt det där mörka.

Även om människans utveckling i mitt perspektiv ter sig mycket mörk just nu vill jag aldrig sluta att hoppas att ljus och upplysning ska bära vägen framåt.

Galningen på andra sidan Atlanten börjar få motstånd. Rättsstaten  reagerar på hans farliga och ogenomtänkta beslut och  delstater vägrar underordna sig hans klimatförnekande agenda.

Vi lever i en mycket farlig tid och massor kan verkligen gå riktigt illa. Men vi ser att det också finns motkrafter som gör att det finns hopp. Ljuset återkommer som bekant alltid. Låt oss tror att det även gäller frihet, demokrati och omsorgen om vår livsmiljö. I ett mörkt rum finns ofta en strimma av ljus. Förstärk det så blir det starkare...

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Det gäller bara att komma på ett bra sätt. Har du några tips?

Johan sa...

Ett tips är att inte bli en innesluten fånge i mörka tankar...det är något jag får jobba med hela tiden.