tisdag 18 april 2017

Upptäckter i det vita landskapet



 Vi har just avslutat påskhelgen i stillhetens landskap i det nära landskapet kring min stuga Grova. Helgen har varit ganska kylig. Fin för oss som gillar snön, skidåkning och det vita landskapet.

Helgen har varit perfekt för skidåkning på skaren och med lite mjukt vitt ovanpå. Inte bara skidåkning...skaren har varit i så bra skick att det har gått att vandra överallt utan att snön brast. Kul att kunna vandra på platser som annars är för blöta för att ta sig fram på.

Naturen har varit ganska tyst och väntar på den ännu oförlösta våren. Men - här pågår livet allt jämt. Därom vittnar alla spår i snön från både fågel, små och större vilt. Jag har aldrig varit någon spårfinnare av rang, men har- och rävspår känner jag igen. Massor av rådjursspår känner vi också igen sedan ett tidigare besök. Däremot var det ett stort avtryck som väckte lite extra uppmärksamhet. Då jag vet att järv tidigare har setts i trakten var jag ganska säker att det var spår från denna vi såg. Än mer förvissad blev jag av diverse efter fotosök på detta rovdjur. Mat i form av rådjur fanns ju i närheten.

Varje tid på året bjuder in till nya upplevelser i vår natur. I tystnaden ser vi avtrycken och kan lätt fantisera vidare kring den dramatik som en del av naturens tematik...kort sagt historien om att äta eller att ätas, att leva eller dö...


Inga kommentarer: