torsdag 4 januari 2018

Nyår i stugan



 Så har vi fått ett nytt år. Nya år brukar rymma förväntningar. Blickar jag utanför min snäva horisont är det tyvärr lättare att fyllas av bävan. När den hopplöst galne presidenten i vårt land på andra sidan Atlanten jämför storleken på avtryckarknappen för kärnvapnen med sin Nordkoreanska kollega blir det som två pojkar jämför storleken på sina organ. Nivån är satt och den når ett nytt oroande lågvattenmärke.

I min lilla värld har det varit lugnare.  Nyårsfirande har på senare inneburit alltifrån karnevalsliknande firande på Teneriffa till årets firande med Ewa i min stuga nedan Arjeplog.
Ingen behöver förvåna sig över att nyåret har varit lugnt och stilla. Naturen är i rejäl vintervila och bjuder få överraskningar. Överraskade blev  vi i alla fall på bilresan till stugan då vi fick nära möte med kungsörn. Även i vintervilan händer det stora...och då gäller det att vara med...

Jag tror inte jag behöver säga att vi trivdes i vinterljuset. För en hel del ljus är det även i midvintermörkret. Den myckna snön gör sitt. Trots det mulna vädret gjorde nattens måne sig påmind tillsammans med allt det vita.

I denna fantastiska miljö går det för en stund att förtränga alla galna ledare som styr vår värld. Den helande naturen är så mycket större än dem. Till denna natur sätter jag en del av min tillit och hopp.

Gott nytt år!


Inga kommentarer: